Proč studovat tento předmět?

„Biologie (z řeckého bio jako život a logie jako věda – tedy životověda – věda zkoumající život) v nejširším slova smyslu je vědní obor zabývající se organismy a vším, co s nimi souvisí, od chemických dějů v organismech probíhajících na úrovni atomů a molekul, až po celé ekosystémy…. „ viz Wikipedie

Čím se biologie zabývá, většina z nás ví a na internetu najdeme spousty dalších charakteristik této zajímavé vědy. V úvodu jsme použili úryvek z Wikipedie a zájemci si na uvedeném odkaze mohou snadno přečíst více o biologii, její historii, meznících, významných objevech i osobnostech, rozdělení biologie na podobory a jejich uplatnění v praxi. Na naší škole patří biologie k oblíbeným předmětům. O její studium v rámci volitelných předmětů a následně o vysokoškolské studium s biologickým zaměřením je již tradičně velký zájem. Ve 3. ročníku končí základní povinná výuka biologie. Někteří studenti dále studují biologický seminář, jiní si zvolili jiné předměty a s biologickým vzděláním končí. Oslovili jsme tedy studenty a všem jsme položili jednoduchou otázku. Některé jejich odpovědi Vám nabízíme.  

Proč studovat biologii?

Biologie je velmi široký vědní obor, který zkoumá život na Zemi od molekul až po celé ekosystémy. Příroda nás obklopuje na každém kroku, a proto je určitě důležité lépe poznat svět, abychom mu svým chováním neubližovali, ale také abychom mohli efektivně využívat zdroje, které nám nabízí. Pro studium biologie jsem se rozhodla zejména proto, že mě zajímá, jak funguje planeta, na které žijeme, a chtěla bych pochopit souvislosti, které prostupují napříč říšemi a ovlivňují tak i naše životy.  Tento obor také nabízí celou řadu uplatnění. Biologie je podle mě velmi zajímavá věda s velkým potenciálem do budoucnosti, protože i když toho nyní víme o okolním světě hodně, stále je co objevovat.                                             M. P. 

Mým hlavním důvodem, proč chci studovat a zaměřit se na biologii, je, že v budoucnu bych se chtěla stát doktorkou. Obzvláště mě zajímá pohybová soustava člověka a okolnosti ohledně lidského těla.  Další důvod je ten, že mě již od malička zajímalo, jak funguje příroda, lidské tělo, zvířecí tělo apod. Zároveň, pokud se člověk začne více do hloubky zajímat o biologii, zjistí mnoho nových fakt, které dokážou velice překvapit, a o tom jak co funguje. 

Dále také právě na biologii je zaměřeno mnoho povolání jako například lékaři, psychologové, farmaceutika, učitelé biologie    A. N.

Biologii jsem se rozhodla studovat, kvůli medicíně, ale teď mi ukazuje, jak je velmi širokospektrá a jak zasahuje, dalo by se říct, do všeho. Lidé by se měli o biologii zajímat, protože by pak například poznali spoustu zvířat a rostlin v přírodě. Věděli by více o lidském těle a to se vždy hodí. Podle mého názoru je i zajímavý mikrosvět, jak jsou buňky a prvoci, je skvělé pozorovat vývoj lidstva.                                        E. H.

Biologie a hlavně experimentální biologické obory zažívají obrovský rozmach. Ať už to je v potravinářství nebo při léčbě nemocí. Ale rozsah bude daleko širší, od antropologie, přes botaniku, ekologii, genetiku až po parazitologii nebo zoologii. Téměř od každého oboru získáme na střední škole minimální základ a teď už záleží na každém z nás, který obor si jako svoji profesi vybereme. Všechny mají obrovský význam pro budoucnost, pro lidstvo, faunu, flóru pro veškerý život na naší planetě. Se vzrůstajícím počtem obyvatel je velice důležité zachovat jednak zdravé životní prostředí, ale dokázat lidi i nasytit a v případě pandemie, jako v současné covidové době, jim předložit léky a vakcíny. A právě tady musí být věda a výzkum o krok napřed … 

A dalším neméně významným důvodem, proč studovat biologii, je vyučující, který nás vede a dokáže pro svůj obor bezmezně nadchnout.                                                                                         A. M.

Myslím, že biologie je jedním z nejdůležitějších oborů a vždy bude studium biologie aktuální. Díky biologii se významně zvýšila životní úroveň lidí po celém světě. Lidé se v minulosti dožívali podstatně menšího věku. Díky pokroku v biologii a medicíně se lidé v dnešní době dožívají průměrně 80 let. V minulosti lidé běžně umírali na nemoci, které nám dnes přijdou banální a jednoduše se dají vyléčit. Dokázali jsme vyvinout např. antibiotika. Důležité jsou taky nové poznatky z genetiky. Dokážeme geneticky upravit různé rostliny, aby např. měli větší plody, byli odolnější vůči nepříznivým podmínkám nebo škůdcům. Už teď se řeší geneticky modifikovaní lidé. Jsem zvědavý jak v následujících letech pokročíme v oblasti genetiky a jestli bude někdy běžné, že mezi námi budou chodit geneticky vylepšení lidé. Biologie zahrnuje mnoho dalších oborů, které jsou nesmírně důležité pro aspekty našeho každodenního života a mají na něj vliv. Proto by se o biologie měl, alespoň povrchově, zajímat každý. Poznatky, které se naučíme, můžeme často použít také v praktickém životě.           D. M.

Myslím, že studium biologie je něco, co se může hodit každému. Vzhledem k tomu, že biologie vysvětluje vznik života, říká nám tak i první poslední o nás, o člověku. A to mi přijde krásné, že se dozvídám základy toho, jak vzniklo, vyvinulo se všechno kolem mě a nakonec i já.

Proto je mi biologie tak nějak blízká, protože jsem v ní schopna najít přímé souvislosti se sebou a s mým okolím.

V neposlední řadě se také biologie váže se znalostí přírody a přírodních věd, což si myslím, že je důležité znát, zvláště v dnešní době, kdy se klimatická krize stává závažným tématem.             M. H.

Studium biologie je úžasná příležitost dozvědět se o životě jako takovém, jak vznikl, jak živé organismy fungují a co je na živém organismu tak unikátní. Myslím, že hodně věcí uplatníme v každodenním životě, jelikož se učíme o lidském těle, ale i informace z jiných okruhů se nám se nám můžou hodit. Osobně se mi biologie a celkově přírodní vědy jeví jako ty nejzajímavější studijní obory.    T. B.

Každý, kdo chce jít v budoucnu na medicínu by měl studovat biologii a chemii. To všichni víme. Ale proč jít studovat biologii, když ještě nevíte, co chcete dělat?  V biologii se dozvíte spoustu zajímavých věcí, například jak svět fungoval už od prvopočátku nebo jak se vyvíjel člověk. Teoretické hodiny jsou doplněné i těmi praktickými. Tím si to zapamatujete, a ještě vás to bude bavit. Podle mého názoru by hlavně sportovci měli vědět, jak funguje jejich tělo a tím by se mohli vyvarovat i někým úrazům, které jsou zapříčiněné například špatnou stravou nebo nedostatkem odpočinku.                                                                       L. P.

Biologie je obor, který se prolíná našimi životy v několika směrech. Na denní bázi se s ní potkáváme a je zcela pochopitelné, že nemůžeme o všech těch věcech přemýšlet jako vědátoři. Každopádně si myslím, že mít alespoň minimální pojetí o tom, jak který organismus funguje, jak s kterým souvisí a čím nám mohou být prospěšné, je velmi užitečné. Sama za sebe můžu říct, že po tom, co jsem se začala s biologií potýkat víc a víc, nabraly procházky lesem a přírodou celkově úplně jiné rozměry. A když se na takovou procházku vydáte s člověkem, který o organismech také něco málo ví, to je potom paráda!     E. K.


  
 
Kde se uplatním?
  1. Jaké máš možnosti po studiu odborné biologie na přírodovědecké fakultě

    Absolventi nacházejí uplatnění především v základním a aplikovaném výzkumu v ČR a v zahraničí. Podstatná část absolventů směřuje do doktorského studia v ČR; roste podíl těch, kteří získají doktorské stipendium v zemích EU. Absolventi, kteří se rozhodnou v dalším studiu nepokračovat, jsou připraveni nastoupit na pracoviště základního i aplikovaného výzkumu v odpovídajících rezortech. Menší část absolventů odchází do oblasti státní správy či správy ochrany přírody. Zaměstnavateli absolventů jsou rovněž firmy v oblastech souvisejících s medicínou, farmaceutickým průmyslem nebo biotechnologiemi.

    Příklady uplatnění v oborech př. f.:

    Baví Tě počítače, fascinují Tě nové technologie? Chápeš život sám jako složitý algoritmus? Chceš být odborníkem, který je schopen vytvořit systémový model vývoje mořského ekosystému nebo pomocí počítače navrhnout nový lék a zjistit jeho funkčnost ve tkáni, aniž bys potřeboval pokusná zvířata? Rozhodnul ses, že po distanční výuce už počítač neopustíš? Toto je Tvoje volba!

    Bioinformatika je stále relativně novým oborem, který se snaží vypořádat s rostoucím množstvím dat, snaží se dát smysl záplavě biologických dat a zároveň řešit problémy s jejich ukládáním, dostupností a distribucí, což je klíčové pro jejich plné využití. Význam a využití bioinformatiky v biologickém výzkumu, ale i ve vývoji léčiv, v lékařské diagnostice a v zemědělství, neustále roste a v dalších letech s přibývajícím množstvím biologických dat dále poroste. Příslušně se bude zvyšovat i poptávka po odbornících, kteří budou schopni nejen využívat existující bioinformatické nástroje, ale i vyvíjet nástroje nové.

    Už odmala máš rád(a) zvířata? Choval(a) jsi doma snad všechno? Cítíš se mezi lidmi trochu nepatřičně? Nemáš co řešit!

    Absolventi oboru zoologie nacházejí uplatnění na pracovištích výzkumných ústavů jak v rámci akademie věd, tak i v rezortních ústavech, na vysokých školách, v zoologických zahradách, muzeích, v oblasti státní správy, v kulturně výchovných institucích, v archeologii, paleontologii a v dalších oborech.

    Jsi přirozeně zvídavý(á), kreativní, neustále něco studuješ, zkoumáš? Nejsi schopen(a) si své nabité vědomosti nechat pro sebe a pociťuješ obsedantní nutkání to všechno někomu říct? Myslíš si, že vytvářet vztah k přírodě u mladých lidí má význam? Věříš, že peníze kazí charakter? Tak proč nezkusit učitelství?

    Absolventi učitelství biologie jsou kvalifikováni pro výuku všeobecně vzdělávacího předmětu biologie, příp. druhého předmětu v základním a středním vzdělávání. Dále se uplatňují ve střediscích mimoškolní (především Environmentální) výchovy jakými jsou centra ekologické výchovy, správy NP a CHKO, sdružení pro ekologickou výchovu. Absolventi také nacházejí uplatnění v oblasti pedagogického výzkumu

    Nechceš se zaměřit pouze na jednu biologickou disciplínu, rád(a) hledáš souvislosti v přírodních procesech, není Ti lhostejný stav životního prostředí?

    Absolventi ekologie nalézají uplatnění v různých organizacích jako je státní správa (např. odbor Životního prostředí), dále na Agentuře ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR), správě Chráněných krajinných oblastí (CHKO), či Národních parcích (NP). Někteří naleznou uplatnění ve vědě a výzkumu (akademické ústavy, muzea, VŠ), soukromých firmách činných v oblasti ŽP (odborné posudky, plánovací činnost, poradenství, revitalizace, cestovní ruch), nebo také školní a mimoškolní pedagogice (ZŠ, SŠ, VŠ, Střediska ekologické výchovy, DDM).

    Zlínsko – příklad uplatnění:
    https://www.edb.cz/katalog-firem/sluzby/ekologie-a-odpady/ekologicke-projekty-a-zarizeni/region/zlinsky/zlin/
    https://bilekarpaty.ochranaprirody.cz/o-sprave-chko-a-krajskem-stredisku/
    https://www.ekocentra.cz/ekocentra/zlinsky-kraj/
    https://www.zlin.eu/odbor-zivotniho-prostredi-a-zemedelstvi-cl-227.html

    Svět rostlin Ti učaroval a rád(a) bys spojil(a) koníček se zaměstnáním?

    Absolvent botaniky je znalcem biologie a ekologie rostlin a vegetace. Má teoretické i praktické znalosti, které se opírají jak o terénní, tak i experimentální metody získávání dat. Biosystematické a ekologické přístupy pokrývají všechny hlavní skupiny rostlin i autotrofních a houbových organismů se zaměřením na jejich fylogenetické, mikroevoluční, geografické či fytocenologické vztahy. Odtud plyne široké uplatnění vzhledem k tmto přesahům. Absolventi se uplatňují v rostlinné výrobě, lesnictví, vodohospodářství, hygieně, ochraně přírody a územním plánování, farmacii, managementu a obnově krajiny.

    Zajímá Tě tajemný svět mikrobů?

    Studium oboru mikrobiologie poskytuje ucelené vzdělání v oblasti buněčné a molekulární biologie bakterií a kvasinek a porozumění jejich fungování na současné úrovni znalostí. Absolvent si osvojí potřebné mikrobiologické, biochemické, analytické a molekulárně genetické metody, které ho vybaví jak pro oblast základního výzkumu, tak pro řešení širokých aplikací problémů mikrobiologie průmyslové, lékařské, environmentální a v biotechnologiích. Výhodou pro absolventy je široká možnost uplatnění  v sektoru státním i soukromém, ve výzkumu základním i aplikovaném: diagnostické a klinické laboratoře, průmyslová mikrobiologie, státní správa.

    Zlínsko – příklad uplatnění:
    https://www.kntb.cz/oddeleni-lekarske-mikrobiologie
    https://www.edb.cz/katalog-firem/zdravi-a-zdravotnictvi/laboratore/region/zlinsky/

    Preferuješ názor, že podobně jak se mluví o 20. století jako o století fyziky, tak 21. století je stoletím genetiky?

    Absolventi nacházejí uplatnění  především v ústavech AV ČR, laboratořích a pracovištích rezortních výzkumných ústavů, zejména v oblasti zdravotnictví, veterinární medicíny, zemědělství, farmacie, na pracovištích ochrany životního prostředí i v komerčních diagnostických a forenzních laboratořích. Jsou schopni tvůrčím způsobem samostatně provádět výzkumnou a vývojovou činnost v různých oblastech experimentální biologie včetně vedení výzkumných projektových týmů.

    Zlínsko – příklad uplatnění:
    http://www.genetika-zlin.cz/
    Na výběr máš spoustu dalších oborů – imunologie, fyziologie, protistologie, evoluční biologie atd.
     
  2. Jaké máš možnosti po studiu na lékařské fakultě

    Vystudovaní lékaři nemají problém s nezaměstnaností, v odborném tisku se neustále nabízejí volná místa. V několika odbornostech (například anesteziologie, patologie, stomatologie) lze dokonce hovořit o chronickém nedostatku pracovníků, dlouhodobě lékaři chybějí v některých regionech – především ve venkovských ordinacích, ale někde i v nemocnicích. Protože s podobnými problémy se potýkají také okolní státy, mají již dnes naši jazykově vybavení lékaři možnost pracovat v zahraničí, například v Německu.

    Zlínsko – příklad uplatnění:
    https://www.prediko.cz/pracovni-prilezitosti

    https://search.seznam.cz/search?q=nemocnice%20ve%20zl%C3%ADnsk%C3%A9m%20kraji&sourceid=web&thru=related&sId=Gti7BkYXXaK0LBdTNbZu
  3. Jaké máš možnosti po studiu na veterinární fakultě

    Absolventi fakulty veterinárního lékařství tradičně nachází uplatnění zejména v soukromé veterinární praxi. V České republice je soukromá veterinární praxe podnikáním vykonávaným podle zvláštních předpisů, a tím počet míst v praxi není limitován zaměstnatelností v podnicích nebo státní správě, ale poptávkou občanů a podniků po veterinární diagnostické, léčebné a preventivní činnosti, která zejména v malé veterinární praxi (nemoci psů, koček a dalších malých zvířat) je vysoká. Uplatnění absolventi nachází i v orgánech státní veterinární správy při veterinárním dozoru a kontrole potravin živočišného původu, v diagnostických laboratořích a také v potravinářských podnicích. 

    Zlínsko – příklad uplatnění:
    http://www.veterina-zlin.cz/

    https://www.youtube.com/watch?v=w8YZj7SyAQE

 

 


  
 
Úspěšní absolventi našeho gymnázia

MARTIN MINAŘÍK, Ph.D.

Mezi nejúspěšnější absolventy našeho gymnázia v oboru biologie patří pan Martin Minařík. Po složení maturity v roce 2006 se rozhodl studovat biologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Absolvoval studium bakalářské a navazující magisterské. Zaměřil se na zoologii a ve svých diplomových pracích se zabýval výzkumem některých orgánů nižších obratlovců, především ryb. Studium PřF UK ukončil v roce 2017 doktorátem v oboru zoologie.

Po studiích pracoval jako výzkumný pracovník na Lesnické a dřevařské Fakultě České zemědělské univerzity v Praze a pak na Katedře zoologie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze. V současnosti je zaměstnán jako výzkumný pracovník v laboratoři na Katedře fyziologie, vývoje a neurověd Univerzity v Cambridgi ve Velké Británii, kde také žije. Mezi jeho výzkumné zájmy patří evoluční vývojová biologie, srovnávací embryologie, evoluce obratlovců, ichtyologie a herpetologie.

MUDr. JAN VODIČKA, Ph.D.

Velmi úspěšným absolventem Gymnázia Zlín – Lesní čtvrť je pan Jan Vodička, na kterém maturoval v roce 1994. Po gymnáziu vystudoval obor Všeobecná medicína na Univerzitě Palackého v Olomouci. Atestaci získal v oboru otorinolaryngologie (ORL – ušní, nosní, krční). V doktorském studiu pokračoval na Lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze, na které získal v roce 2009 titul Ph.D.

Od roku 2002 pracuje v Pardubické nemocnici v oboru ORL a zaměřuje se zejména na čich, chuť a chirurgii středního ucha. Obor otorinolaryngologii také přednáší na Fakultě zdravotnických studií Univerzity Pardubice a na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze. V současnosti působí jako přednosta (primář) Kliniky ORL a chirurgie hlavy a krku v Pardubické nemocnici.